ICA-D: két izgalmas tárlattal folytatják
Két alkotó önálló tárlatával, Tarr Hajnalka In Vitro "H" című bemutatójával, valamint Fridvalszki Márk Future Perfect – Befejezett jövő című kiállításával folytatódik a Kortárs Művészeti Intézet (ICA-D) sorozata. Megnyitók pénteken, mindenkit szeretettel (és maszkban) várnak.
Hiperszenzibilitás és archeo-futurológia találkozása a Kortárs Művészeti Intézet (ICA-D) összes ter(m)eiben: két kiállítással folytatódik az intézmény bemutatóinak sora november 6-án, pénteken. Mutatom.
Tarr Hajnalka: In Vitro "H"
Az 1977-ben született alkotó eddigi művészi programja a kiállítás meghívójához rendelt tájékotzató szerint következetesen a körülette lévő világ rendszerelvű megfigyeléséről, feldolgozásáról tanúskodik. Rajzaival, időnként monumentálissá váló installációival, objektjeivel, lírai fotóalapú munkáival és a dunaújvárosi kiállításon bemutatott mozaikképeivel is a valóságot, illetve a hozzákapcsolódó viszonyát kutatja, rendszerekben, struktúrákban gondolkodva, sorozatokat létrehozva, melyek egymásra épülve bontják ki az alkotó túlélési stratégiáját.
Tarr Hajnalka művészi praxisára saját hiperszenzibilitásának analitikus elemzése jellemző a kezdetektől – amely az érzékeny, mindent befogadni akaró nő biztonság utáni vágyából fakad.
Az ICA-D-ban bemutatandó In Vitro "H" üvegmozaikokból álló táblaképek sora. A művész üveglapokra ragaszt giclée printet, majd ezeket a táblákat vágja 3x3 centiméteres darabokra, melyekből új "énhalmazt" épít. A mozaikokon fotók, grafikák, a magyar értelmező szótár lapjai, szőtt Braille-írással írt papírlapok részletei láthatóak. A cím arra a kísérleti technikára utal, amikor a vizsgálati folyamat nem az élő szervezetben, hanem azon kívül, ellenőrzött körülmények között zajlik le – ezek a kísérletek úgy foglalkoznak az organizmusok bizonyos részeire kifejtett változó hatásokkal, mint ahogy Tarr Hajnalka művei (tárgylemezei) mutatják nekünk, hogy vizsgálja a művész kívülről saját, hullámokban érkező reakcióit a különböző impulzusokra.
A sorozat először szerepel kiállításon, így a dunaújvárosi bemutató a szakma és a nagyközönség számára is izgalmas élményt kínál; a kiállítás anyagát Mélyi József művészettörténész ajánlja a közönség figyelmébe a pénteken 18 órakor kezdődő megnyitón.
Fridvalszki Márk: Future Perfect – Befejezett jövő
Szintén izgalmas kísérlet végeredményét láthatják a vendégek Fridvalszki Márk Future Perfect – Befejezett jövő című bemutatóján. Szintén a már említett tájékoztatóból merítve a kiállítás átfogó igénnyel és friss munkákkal kiegészítve mutatja be Fridvlaszki elmúlt években készített, utópikus korszakokat feltáró "archeo-futurológiai" alkotásait. A kiállításon először láthatóak együtt a hatvannyolcas és a nyolcvankilences évek jövő-romjaira fókuszáló művek, mintegy kijelölve a brit kultúrakutató, Mark Fisher által populáris modernizmusnak nevezett korszak kezdő- és végpontját. Fisher szerint a jóléti államok stabil társadalmi-gazdasági alapokra épülő, virágzó ellenkultúráiban "a modernitás elitista projektjét a tömegek visszamenőlegesen is birtokba vették", demokratizálva és átélhetővé téve annak jövőorientált, kísérleti és innovatív szellemiségét.
A kollektív képzelet korrodálásának neoliberális programja azonban Franco 'Bifo' Berardi sokat idézett kifejezésével "a jövő lassú eltűnéséhez" vezetett; a modernség popularitása, illetve a pop modernizálása pedig ma éppoly távolinak és utópisztikusnak tűnik, mint a hatvanas évek előtt. Fridvalszki kiállítása a feje tetejére állítja azt a klasszikus kérdést, hogy mit jelenthetnek nekünk '68 és '89 ellenkultúrái; a valódi kérdés az, hogy mit gondolnának a hatvannyolcasok és a nyolcvankilencesek, az avantgárd művészek és radikális gondolkodók rólunk – és a mi "jövő utáni", retro-ciklusokba zárt, kilátások nélküli korszakunkról.
A befejezett jövő képeinek tárlatát Zemlényi-Kovács Barnabás kritikus, művészeti író nyitja meg pénteken 18.30-tól.
Mindkét tárlat december 19-ig látható – a megnyitóra és a kiállításokra a belépés díjtalan, viszont az eseményeken a maszk viselése kötelező!
(Illusztrációk: ICA-D)
A rovat további hírei: Kultúra
Koncert, kiállítás, játszótéri ismeretterjesztés
2024. ápr. 19.
Mindezek ráadásul egy hétvégén, szombaton és vasárnap várják a muzsika, a művészet és a tudomány híveit – három helyszínen. Hírcsokor.
DSTV: a töredékes emlékezet kiállítása
2024. ápr. 18.
Tárlatvezetésről tudósít a DSTV összeállítása. A Kortárs Művészeti Intézetben (ICA-D) látható Töredékes emlékezet című kiállításon Boros Lili műtörténész, a bemutató kurátora, valamint Asztalos Zsolt képzőművész vezette körbe az érdeklődőket. Hangkép.
Kalligráfia: konferencia és kiállítás a papírmúzeumban
2024. ápr. 17.
Nagyszabású bemutatóra, valamint rangos szakmai tanácskozásra készül a Magyar Papírmúzeum: a kalligráfia témájára fókuszáló programra pénteken várják a vendégeket.
Jótékonysági pedagóguskoncert – pénteken újra a gyermekosztály javára
2024. ápr. 16.
Gazdag műsorral, színes repertoárral és sok-sok fellépővel rendezik az immár 27. hangversenyt – a közönséget az evangélikus templomban várják pénteken délután!
DSTV: Pentelei Molnár János nyomában
2024. ápr. 16.
Pentelei Molnár János halálának novemberben lesz a száz éves évfordulója, derül ki a DSTV összegzéséből. A Dunapentelén született festőművész családi hátterét és formátumos életművét Kronászt Margit történész, muzeológus elevenítette fele. Hangkép.
Szabad Szemmel az ICA-D-ben: "Țagai Sasok"
2024. ápr. 14.
Sportfilmmel folytatódik a Szabad Szemel című sorozat a Kortárs Művészeti Intézetben (ICA-D): a KineDok idei terméséből ezúttal a Țagai Sasok című román alkotást láthatják.
DSTV: a mesevilág varázsa a könyvtárban
2024. ápr. 12.
Különleges csodabirodalommal foglalkozik a DSTV összeállítása. A József Attila Könyvtárban a foglalkozások fontos eleme az élőszavas mesemondás – ennek műhelytitkaiba nyerhetünk most betekintést. Hangkép.