És akkor bevágtatott a térre a ló nélküli lovas
Nem, nem egy Bödőcs-országjelentés részletét tettem a címbe, drága böngészők: a Kortárs Művészeti Intézet (ICA-D) csodás programjáról olvashatnak!
Az még hagyján, hogy a mostani huszáros napokban a legfinomabban fogalmazva is aktuális Keserue Zsolt munkája, a Lovasszobor ló nélkül című alkotás – még nagyobb fegyvertény, hogy egyáltalán láthatjuk.
Az elmaradhatatlan dunaújvárosi szál(ak)
A produkció (a definícióval bajban vagyok, majd az ICA-d tájékoztatójában mellékelt frázist használom) ezer és egy szálon kapcsolódik városunkhoz – erről egyébként Deák Nóra igazgató is említést tett a szobor szerda remek hangulatú avató buliján szerda este. Kezdjük ott, hogy Keserue Zsolt nemcsak dunaújvárosi művész, de a dunaújvárosi kulturális-művészeti szcéna rajongója, avatott dokumentátora is – aki nem hiszi, nézze meg a művészekkel/művészekről forgatott potréfilmjeit. Aztán: bár a mű életnagyságban csak most valósulhatott meg – egy másik szabad város, Budapest/Ferencváros önkormányzatának public art pályázata nyomán (a politikai konstelláció felemlítése mellékszál, de nagyon fontos mellékszál) –, az ötlet évekkel ezelőtt az ICA-D egyik kiállításán fogant meg, ahol Keserue Kaszás Tamással és Várnai Gyulával közös tárlaton szerepelt, a bemutató címe is sokatmondó: Otthon jó.
Akinek ez nem elég: a mű kisplasztika változatát is itt mutatták be – a Belátások című megyei tárlat keretében –, sőt, az avatott zsűri javaslata nyomán az önkormányzat díját is kiérdemelte. Végül, csak hogy körbeérjen a történet, az alkotás születésénél ott bábáskodott Petrányi Zsolt műtörténész, aki egy időben a kortárs intézet vezetője volt, ráadásul a már említett ferencvárosi pályázat zsűrijének is volt dunaújvárosi tagja, méghozzá Zsinka Gabriella művészettörténész, az ICA-D jelenlegi művészeti igazgatója.
Mindezek nyomán nem lehet kérdés: igen, nagyon is érthető, hogyan és miért kapott helyet a város fontos közterén – a Vasmű úti intézmény előtt a Lovasszobor ló nélkül. (Többeknek: a posztamens festett fa, az alak – és a kivehető kard! – fémváz, hungarocell és műgyanta felhasználásával készült.)
Meg is hökkent, párbeszédre is ösztönöz
Arról, hogy miért (lehet) fontos Keserue Zsolt műve, Deák Nóra vallott a DSTV kamerája előtt – hangsúlyozva, hogy meghökkentő, humoros, ugyanakkor elgondolkodtató, párbeszédre ösztönző köztéri kortárs alkotást mutathatnak be:
– Keserue Zsolt Lovasszobor ló nélkül című munkája, azaz a talapzatra emelt ló nélküli lovas figurája parodisztikus megközelítése a tipikus historizáló és heroizáló magyarországi köztéri szobrászati gyakorlatnak. Ezt a ma is jelenlévő irányzatot úgy jellemezhetjük, hogy hiányzik az adott közösség igényeinek figyelembe vétele – üres szimbólumrendszere csak a politika szcéna elvárását, reprezentációját szolgálja.
Deák Nóra a szoborparódia fentebb vázolt történetét is elmesélte: a mű előzménye egy 2020-ban, 3D eljárással készült kisplasztika, amelyet az Osztrák Kulturális Fórumban, a Szimbólum című kiállításon láthatott először a közönség, majd 2020-ban a Kortárs Művészeti Intézet Belátások című tárlatán is szerepelt, ahol elnyerte Dunaújváros MJV Önkormányzatának Fődíját. A mű azóta a Kiscelli Múzeum gyűjteményében található. A most látható életnagyságú szobor 2023-ban először a budapesti Ferenc téren lett felállítva a Ferencvárosi Önkormányzat által harmadik alkalommal meghirdetett public art pályázatnak köszönhetően.
A budapesti IX. kerületi önkormányzat a pályázóktól a társadalmi nyilvánosság tereihez és azok problémáihoz kötődő, kötetlen műfajú, interaktív, az adott közösséget vagy a társadalom egészét érintő kérdéseket tematizáló műveket várt. Éppen e koncepció révén lehet sokatmondó az alkotás dunaújvárosi jelenléte, hangsúlyozta az intézet igazgatója:
– A Veres Balázs szobrászművész kivitelezésével megvalósult mű dunaújvárosi bemutatása kiváló alkalmat nyújt a közönségnek arra, hogy elidőzzön egy kicsit annak nem mindennapi társaságában, és ne csak a műalkotásról formáljon véleményt vagy ítéletet, hanem játékos, kreatív kikapcsolódásban lehessen része. Mindeközben olyan, mindannyiunk életére hatással bíró jelenségekről is elgondolkodhasson, vagy elbeszélgethessen, mint a viszonyunk a hatalommal és annak ábrázolásával, vagy éppen a kritikaalkotó és -tűrő képességünk, rutinjaink. Éppen ezért is kezdtünk egy gyűjtőakcióba: egy-egy mondatos összegzéseket várunk arról az icadunaujvaros@gmail.com e-mail címre, kinek mit jelent egy ló nélküli lovas szobra.
Minden külön értesítés helyett: a Lovasszobor ló nélkül című alkotás három héten át, szeptember 22-ig látható az ICA-D előtt. És ne kerteljünk, ne ámítsuk magunkat: a szabad városok diadala, hogy ez így van, így lehet.
(Fotó: DO)
A rovat további hírei: Kultúra
A kultúra mélyen gyökeredzik városunkban
2025. feb. 18.
Dunaújváros sokkal több annál, hogy egy iparvárossal azonosítsuk. Számos neves művész pályája indult innen, felsorolni is nehéz volna, hogy a kultúra mely területeit gazdagítják. A Kortárs Művészeti Intézet (ICA-D) is teret biztosít a művészet különböző formáinak.
Szabad Szemmel az ICA-D-ben: "Smoke Sauna Sisterhood"
2025. feb. 17.
Újabb izgalmas és szép darabbal folytatódik a Szabad Szemmel sorozata: a naptári év második vetítésén a Smoke Sauna Sisterhood című észt-francia-izlandi dokumentumfilm pörög a Kortárs Művészeti Intézetben (ICA-D) kedden délután.
DSTV: programözön a József Attila Könyvtárban
2025. feb. 17.
A következő időszakban is érdemes lesz ellátogatni a könyvtárba, derül ki a DSTV összegzéséből. A sorozat éppen ma kezdődik a Jókai-életmű aktualitására fókuszáló eseménnyel, de izgalmas kezdeményezéssel készülnek a Nemzetközi Könyvajándék Nap című programra, és újra lesz "könyves vakrandi" is. Hangkép.
Az akusztikus elem és a dunaújvárosi szál
2025. feb. 16.
Dunaújvárosi szereplője is lesz a jövő évi Velencei Biennálé seregszemléjének – nem is akármilyen minőségben: Balogh Máté Erkel-díjas zeneszerző komponál az alkalomra dedikált, mi több, részben a tárlat tárgyain megszólaló művet Koronczi Endre pneuma cosmic című, a magyar pavilonban látható kiállításához.
DSTV: párkapcsolati dráma a Bartók mikroszínpadán
2025. feb. 14.
A Hitvesi ágy című kétszemélyes darabot vitte színre a Bartók Kamaraszínház, idézi fel a DSTV összegzése. A próbafolyamat a végéhez ért és végre a közönség is láthatja az érzékeny témát boncolgató, súlyos krízist feldolgozó produkciót a mikroszínpadon. Hangkép.
Luther Pub – a látható és láthatatlan egyházról szombaton
2025. feb. 13.
A Luther Márton nevével fémjelzett reformáció egyik alappillérével foglalkozik a Luther Pub következő programja: az eseményre az evangélikus templom gyülekezeti termében várják a vendégeket szombaton délután.
Jókai Mórról mai szemmel – a könyvtárban
2025. feb. 12.
Különleges eseménysorozattal készül a Magyar Széppróza Napja című országos eseménysorozat keretében a József Attila Könyvtár: a Jókai Mór 200 emlékév programjaihoz kapcsolódva a korszakos író életművére reflektálnak.